Vi lever i en verden, der går ud over rammerne af modernismen og transmodernismen. Menneskeheden er midt i en dybtgående ændrings- og transformationsproces, der er centreret omkring teknologiske fremskridt, digitalisering og individualisme. Denne nye æra påvirker ikke kun de unge, men alle samfundslag, og ændrer radikalt traditionelle normer og relationer.
I denne artikel vil vi diskutere de elementer, der går ud over transmodernismen, ændringerne i menneskelige relationer og indflydelsen af overgangen til en ny verdensorden på litteraturen.
1. Modernismens Afslutning og Begyndelsen af en Ny Æra
Sociologer hævder, at modernismen ikke er slut, men blot er udviklet, mens jeg mener, at modernismen og transmodernismen allerede er afsluttet. Vi er i en ny æra, hvor menneskeheden hurtigt ændrer sig sammen med teknologiske fremskridt og digitalisering, og hvor traditionelle værdier og sociale strukturer gennemgår en radikal transformation. I denne nye æra fokuserer individernes ansvarsfølelse kun på sig selv; de udtrykker sig gennem sociale medier og digitale platforme og lever i en konstant forandringsproces.
Den unge generation føler kun ansvar overfor sig selv og undgår bredere ansvar som samfund eller familie. Denne forståelse af individuelt ansvar bringer transformation af sociale strukturer og relationer med sig. Familie begrebet mister sin centrale betydning; i stedet eksisterer individer i deres egne mikro-universer. Denne ændringsproces gælder ikke kun for den unge generation, men for hele samfundet.
2. Frygt for Menneskelige Ansigter og Stemmer: Den Nye Side af Digital Isolation
Vi bevæger os mod en æra, der går ud over transmodernismen, hvor der er frygt for menneskelige ansigter og stemmer. Selv i dag lever vi i en verden, hvor traditionelle gæstfriheder og fysiske interaktioner bliver færre og færre. Menneskelige stemmer og ansigter er nu blevet en trussel for mange. Dette skubber folk endnu mere mod digital isolation og virtuelle verdener. Virtuelle verdener bliver både et tilflugtssted og en ny livsstil for mennesker.
Individer, der trækker sig væk fra menneskelig interaktion i den fysiske verden, bruger mere tid i den digitale verden og føler sig mere trygge i denne verden. Mennesker afviser ægte menneskelig kontakt og stemmer, mens de fortsætter deres eksistens i virtuelle og digitale verdener. Dette er ikke kun resultatet af social angst, men også en ny livsstil bragt af teknologi og digitalisering.
3. Stilheden af Virtuel Kærlighed og Litteraturens Nye Retning
Litteraturen skal fange og forstå denne nye verdensorden. Traditionelle kærlighedshistorier bliver erstattet af virtuelle kærligheder og digital stilhed. Virtuel kærlighed kan være en form for "schizoid kærlighed", udviklet i fraværet af fysisk kontakt og direkte menneskelig interaktion. Dette vil give litteraturen en mulighed for at skabe nye narrative stilarter og former. Litteraturen skal udvikle nye metoder til at beskrive den digitale stilhed og dybden af virtuel kærlighed.
Litteraturen i den digitale tidsalder vil måske udtrykke sig selv gennem en ny form for "digital roman" eller "virtuel epos". Hvem ved? Kærlighedshistorier i den fysiske verden overlader pladsen til virtuelle kærligheder og relationer i den digitale verden. Disse nye narrativer vil tilbyde en mulighed for bedre at fange kompleksiteten af den digitale tidsalder og ensomheden i den virtuelle verden.
4. Æstetik og Digital Identitet: En Æra af Uendelig Transformation
Der er ingen aldring i den virtuelle verden; alles identitet, udseende og endda alder kan nu manipuleres med digitale værktøjer og effekter. Æstetik er centrum i den digitale verden og bliver et nøgleelement i konstruktionen af identitet. Mennesker kan iføre sig den ønskede identitet i det digitale miljø og gøre disse identiteter mere perfekte, end de kan være i den fysiske virkelighed. Dette gælder ikke kun for unge, men for alle aldersgrupper.
5. Menneskelige Relationer som Forbrugsvarer: En Ny Virkelighed
Selv grundlæggende menneskelige relationer som familie og venskab bliver forbrugsvarer. Som nævnt i min tyrkiske roman "4. Boyut" (Den Fjerde Dimension), som endnu ikke er oversat til dansk, kan firmaer tilbyde lejlighedsvise familie- og venskabsydelser til kunderne. Dette udtrykker en verden, hvor menneskelige relationer gennemgår en dyb transformation og bliver falske og overfladiske. Teaterskuespillere, der påtager sig roller som familie eller venner, viser, at ægte følelsesmæssige bånd er erstattet af performative, kortvarige og kunstige relationer. Vi træder ind i en æra, hvor relationer bliver til varer, og følelser bliver følelsesløse.
6. Uundgåeligheden af Forandring: Historien om en Umættelig Søgning
Forandring flyder som floder og kan ikke vendes tilbage. Transmoderne individer og samfund skal acceptere denne forandring. Menneskeheden, fortryllet af forandringens magi, er i en umættelig søgning; de forsøger konstant at forny sig selv og deres verden. Dette indikerer en helt anden verden, der går ud over den moderne og transmoderne æra.
7. Ny Verdens Tid: Den Uundgåelige Teknologiske Evolution
Teknologiske fremskridt og robottransformation bringer menneskeheden til tærsklen af en ny evolution. At sexrobotter bliver mere menneskelige, og intellektuelle robotter kan besvare alle spørgsmål, er tegn på, at menneskeheden går ind i en ny evolutionær proces. I denne periode vil folk måske aldrig få børn, fordi de ikke ønsker at påtage sig dette ansvar. I stedet vil tusinder, måske millioner af babyer blive skabt i laboratorier fra sæd og æg. Dette repræsenterer en radikal ændring i menneskehedens biologiske og sociale evolution.
8. Litteraturens Fremtid: Søgningen efter en Ny Narrativ Form og Temaer
Grundlaget for den traditionelle litteraturs fortællinger ryster. Nye litterære strømninger fokuserer på stilheden og ensomheden i virtuelle kærligheder, digitale identiteter og menneske-maskine interaktioner. Traditionel litteratur kredser generelt om universelle temaer (kærlighed, død, kamp, identitetssøgning osv.). Litteraturverdenen bør finde nogle forslag til, hvordan man kan kombinere disse universelle temaer med den transmoderne ungdoms verden: For eksempel kan en klassisk kærlighedshistorie genfortolkes gennem et forhold, som den transmoderne ungdom oplever i den digitale verden.
Forandring er uundgåelig og kan ikke vendes tilbage. Litteratur skal fange og forstå denne forandring. Det er umuligt at standse forandringsprocessen. Men at forsøge at forstå, fortælle og fortolke det bør være litteraturens styrke og pligt.
Måske bør den transmoderne ungdoms verden ses som et område, der udfordrer den traditionelle litteraturs konceptuelle og tematiske grænser. At skabe den litterære repræsentation af denne nye verden kan være både en udfordring og en stor mulighed. At litteraturen omfavner denne forandring vil både holde et spejl op for læserne og hjælpe dem med at forstå forandringens natur.
Litteratur bør udvikle nye konceptuelle værktøjer og fortælleformer for at forstå og fortælle denne nye verden. Digitale og virtuelle verdener, æstetiske og identitetssøgninger, individualisme og digital ensomhed synes at være i centrum for en ny litterær æra.
Ny verdens tid vil derfor transformere litteraturen; forfattere bliver nødt til at følge sporene af denne transformation og finde nye måder at fortælle denne nye verdens historier på. Litteratur vil være et redskab til at fange og forstå forandringen; det vil give læserne både et spejl og en mulighed for at opdage forandringens natur.
Ayse Nart. (Yse Møller)
header.all-comments